dinsdag 3 februari 2015

Ik ben Troach! Je bent een wat?

Vaak moet ik uitleggen waarom ik mijzelf troach noem en vaak wordt ik na “trainen en coachen” onderbroken. Toch is troachen voor mij maar een onderdeel van wat wij doen.

Na de switch van beroeps militair naar trainer/coach kwam ik eigenlijk voor het eerst in het bedrijfsleven terecht. Bij het doorlopen van diverse functies tot op directie niveau was voor mij wel duidelijk dat alles steeds sneller, efficiënter en ook beter moet. Toen ik gestart ben met LeerMaatWerk heb ik mijzelf toegelegd op Competentie Ontwikkeling en troachen.  Samen levert dat onze unieke manier van werken op. Hoewel mens en organisatie voor werkgevers en ondernemers altijd te veel tijd kost is er echt wel een verbeterslag te maken. Verbetering kan in tijd en efficiëntie en mijns inziens ook in meetbaarheid van de ontwikkeling. 


Troaching voegt het beste van training en coaching samen. Het succes van de methode ligt in de combinatie: de korte, intensieve methode van training wordt gecombineerd met de individuele aanpak van coaching. Het leren door doen en door experimenteren, staat bij troaching centraal. Troaching is vooral geschikt voor de ontwikkeling van één of enkele competenties. (Bron: Troaching Edger Gubbels en Joop Homminga) Competenties zijn altijd gekoppeld aan het handelen in specifieke en praktische situaties. Denk maar aan een competentieprofiel binnen een functiebeschrijving en omdat we functioneren kunnen beoordelen (en dus meten) kan dat bij competentie ontwikkeling ook.

Onder competentie verstaan we het naar behoren handelen in specifieke situaties, waarbij dit handelen bestaat uit een combinatie van kennis, vaardigheid en gedrag. Competentiegericht leren is leren om dat te kunnen.

Wij passen troachen toe in onze methode Competentie Ontwikkeling. De methode heeft 3 essentiële kenmerken.

  1. kenmerkende beroepssituaties of kenmerkende gebruikssituaties worden als basis gebruikt;
  2. de situaties zijn alledaags. Ze komen regelmatig voor en zijn direct herkenbaar;
  3. er is bij het vaststellen van de competentie aandacht voor afwijkend gedrag: wat te doen als het net anders gaat of lastig is? 

Richard McKay Rorty was een Amerikaanse filosoof. Hij had een lange academische carrière, met aanstellingen aan de Princeton-universiteit, universiteit van Virginia en de Stanford universiteit. Volgens hem zijn er 3 wegen om te komen tot nieuwe inzichten: waarneming, gevolgtrekking en de metafoor. Deze 3 wegen komen in onze methode Competentie Ontwikkeling terug in alle werkvormen die wij speciaal ontwikkeld hebben om onze trajecten te ondersteunen.

Voor ons houdt dat in dat wij altijd maatwerk moeten maken en leveren. Dat kan ook niet anders want misschien is het einddoel wel gelijk het startpunt van deelnemers is zeker nooit gelijk.
Nu weet u het, ik ben Twan en ik ben Troach.


LeerMaatWerk
Twan Hillebrand

Geen opmerkingen:

Een reactie posten