maandag 12 mei 2014

Leiders en managers, accepteer niet langer vragen!

In onze #leiderschapleergangen kom ik vele verschillende leiders tegen. Wat deze #leiders gemeen hebben is dat zij enkele #stijlenvanleidinggeven goed beheersen omdat het dicht bij hun natuur ligt en andere stijlen wat minder omdat die stijl toevallig niet hun “cup of tea”is. Dit is vaak de reden van deelname aan de #leiderschapsleergang. Het verbreden van het pallet #leiderschapsstijlen.
Als ik dan begin uit te leggen en zelfs beloof dat ik hun ga leren geen vragen meer van medewerkers te beantwoorden wordt er vaak toch vreemd gekeken. Vragen van medewerkers moeten beantwoord zij moeten door en zij verdienen de centen is vaak de reactie. Natuurlijk is het ook zo dat medewerkers door moeten gaan met het verdienen van de centen voor een organisatie. Daarover zul je mij niet horen. Wel hoor je mij over het feit dat de medewerker in dienst is genomen om zelfstandig een stuk arbeid te verzetten. Daar kunnen geen vragen over zijn. Natuurlijk loopt een medewerker tegen problemen aan waarvoor hij graag met zijn leidinggevende of manager even ruggespraak houdt. Maar de leidinggevende of manager is net zo min aangenomen om vragen van medewerkers te beantwoorden als de medewerker aangenomen is om deze vragen te stellen.
Beste lezer nu hoor ik je al denken: “Maar hoe dan?”
Accepteer geen vragen maar vraag zelf om een aantal oplossingen waarbij de medewerker de pro’s en contra’s uitlegt én onderbouwt welke beslissing hij zou nemen. Dan hoeft de leidinggevende of manager alleen nog maar een besluit te nemen. Om deze manier van sturen goed te beheersen is het beheersen van technisch juist vragen stellen een must. Deze manier daagt medewerkers uit en draagt bij aan de ontwikkeling. Daarnaast levert het geen negatieve energie op en spaart het tijd. Allemaal zaken die bijdragen aan een positieve en productieve omgeving.



Twan Hillebrand
LeerMaatWerk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten